“This indicates that simple subjective reports of focus groups may not be good predictors for commercial success”
In 2012 werd door Gregory Berns & Sara Moore een wetenschappelijk artikel geschreven over de aard van keuzes, ze gebruikte hierbij een fMRI scanner om te meten hoe het brein reageert op onbekende muziek die later zou worden uitgebracht.
Het doel van het onderzoek was om te kijken naar de voorspelling van verkoop. Welk nummer gaat de meeste sales opleveren.
Na de scan vroegen zij aan de respondenten (expliciete reactie) om de nummers te waarderen naar welke zij het leukst vonden.
Wat ze hebben ontdekt is dat er een significante correlatie was tussen activiteit in het beloningscentrum(OFC) en toekomstige verkoop. De nummers die de respondenten zelf hadden gewaardeerd kwam niet overeen met de toekomstige verkoopcijfers.
Wat dit dus laat zien, zoals Gregory Berns dit zelf zegt : “This indicates that simple subjective reports of focus groups may not be good predictors for commercial success” En laat hierbij het belang zien van de impliciete reactie.